Partner Główny Olimpiady Zdrowia 

Biedronka to największa sieć detaliczna w Polsce mająca około 3400 sklepów zlokalizowanych w ponad 1100 miejscowościach, druga co do wielkości polska firma i największy pracodawca w naszym kraju. Sklepy sieci codziennie odwiedza ponad 4 mln klientów, którzy przychodzą do nich po wysokiej jakości produkty w przystępnych cenach. 

Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych


Promowanie zdrowych nawyków żywieniowych to jeden z 5 filarów strategii zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka. Sieć współpracuje z organizacjami eksperckimi i środowiskiem naukowym, by tworzyć produkty, które w jak najlepszym stopniu odpowiedzą na potrzeby żywieniowe i zdrowotne Polaków. Sieć Biedronka jest miejscem codziennych zakupów Polaków od ponad 25 lat.  Biedronka nieustannie podejmuje działania mające na celu poprawę nawyków żywieniowych swoich klientów m.in.:
  • dbając o najwyższą jakość swoich produktów
Bezpieczeństwo i odpowiednią jakość produktów Biedronki definiuje Polityka jakości i bezpieczeństwa żywności sieci. Biedronka jako pierwsza sieć handlowa w Polsce wdrożyła międzynarodowy standard ISO 22000 dotyczący procesów wprowadzania marki własnej, magazynowania i dystrybucji. Co roku przeprowadza kilka tysięcy audytów oraz niezapowiedzianych inspekcji wśród swoich dostawców oraz w sklepach i centrach dystrybucyjnych. W 2021 roku odbyło się ponad 21 000 testów laboratoryjnych produktów marki własnej i produktów świeżych. Od kilku lat Biedronka prowadzi autorski program „Świeżoznawcy” mający na celu uczynienie z pracowników firmy ekspertów w sprawach związanych z jakością i świeżością produktów.
  • poprawiając skład i wartość odżywczą produktów swoich marek własnych
Wzrost nadwagi i otyłości, zwłaszcza u dzieci, oraz innych chorób dietozależnych wskazuje na  konieczność podejmowania działań na rzecz zmniejszenia spożycia składników tj. cukier, sól, tłuszcz poprzez m.in. reformulację produktów. 
Sieć Biedronka od 2014 r. podejmuje szereg inicjatyw w tym zakresie. Priorytety reformulacji określane są między innymi na podstawie wytycznych ekspertów ds. żywienia. Firma swoimi działaniami stara się wyprzedzać wprowadzane regulacje i obostrzenia. Tylko w 2022 dzięki optymalizacji składu i wartości odżywczej produktów Biedronka zapobiegła wprowadzeniu na rynek blisko 222 ton cukrów, 45 ton soli, 181 ton tłuszczów  i wzbogaciła produkty marki własnej o ponad 22 ton błonnika.  Jednocześnie nieustannie rozwija ideę „clean label”, czyli tzw. „czystej etykiety” mając świadomość, iż tego typu działania pomagają klientom w dokonywaniu świadomych decyzji zakupowych i wyboru produktów spełniających ich wymagania. Szczególny nacisk Sieć kładzie na skład produktów dla dzieci, dla których stosuje zaostrzone wymagania. Zgodnie z polityką Biedronki produkty dedykowane dzieciom są bez dodatku utwardzonych olejów i tłuszczów roślinnych, fosforanów, syropu glukozowo-fruktozowego, substancji konserwujących, słodzików, sztucznych barwników i aromatów.
  • oferując szeroką ofertę produktów odpowiadających na specjalne potrzeby żywieniowe 
Biedronka konsekwentnie poszerza swoją ofertę produktów wegetariańskich i wegańskich, dostępnych między innymi pod marką własną sieci Go Vege.  Produkty te często wzbogaca w witaminy i składniki mineralne, które mogą być niedoborowe w diecie wegan (np. w witaminę B12, wapń czy żelazo) . Sieć stworzyła własny standard, tj. zasady i kryteria dla produktów przeznaczonych dla wegan i wegetarian, gwarantujący zachowanie dobrej praktyki produkcyjnej, w taki sposób by ograniczyć do minimum możliwość niezamierzonego wprowadzenia składników odzwierzęcych, kontrolę wyrobu gotowego w tym zakresie i przeprowadzenie procedury kwalifikacyjnej u producenta.
Ponadto w ofercie Biedronki sukcesywnie rośnie oferta produktów bez dodatku cukru, a także produktów bez laktozy i bezglutenowych . Dzięki licencji przyznawanej przez Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej Biedronka może na swoich produktach używać znaku Przekreślonego kłosa.
  • edukując poprzez opakowania
Sieć ma ambicję, by opakowania produktów jej marki własnej ułatwiały podejmowanie świadomych wyborów żywieniowych już przy półce sklepowej. Sukcesywnie na kolejnych produktach umieszcza oznaczenie Nutri-Score będące uzupełnieniem do stosowanego od dawna oznaczenia RWS – Referencyjna wartość spożycia dla przeciętnej osoby dorosłej (8400 kJ/2000 kcal). Na wybranych produktach marki TOP (marka własna chipsów i przekąsek) umieszcza oznakowanie  „Wybiegaj to”, a na napojach alkoholowych oznakowanie wartością energetyczną, znak ostrzegawczy dla kobiet w ciąży oraz znak dotyczący bezpiecznej jazdy. Dodatkowo, aby promować zdrowe nawyki żywieniowe oraz podnieść świadomość na temat ważnej roli warzyw i owoców oraz orzechów w naszej diecie, Biedronka rozpoczęła znakowanie opakowań wybranych produktów specjalnymi symbolami. Przykładem jest ikona „1 z 5”, którą sieć zamieszcza na wybranych produktach marki własnej Vital Fresh. W przypadku orzechów niesolonych marki własnej Biedronka zdecydowała się na umieszczenie symbolu „Garść orzechów”. Zalecana dzienna porcja orzechów”. Oznakowanie sukcesywnie będzie pojawiać się na kolejnych produktach z linii Baka d`Or oraz Bakallino.
  • nawiązując współpracę na rzecz promowania zdrowych nawyków żywieniowych
Sieć Biedronka podejmuje szereg inicjatyw edukacyjnych i promujących zdrowe nawyki żywieniowe.  Prawidłowe nawyki żywieniowe  przy współpracy z ekspertami ds. żywienia promowała m.in. w magazynach „Czas na” oraz książkach kulinarnych z serii „Czas na”. Ponadto w 2021 roku nawiązała współpracę ze Stowarzyszeniem Edukacji Diabetologicznej, w ramach której prezentowano artykuły dotyczące cukrzycy W 2021 r. wspólnie z domem badawczym Ipsos Biedronka zrealizowała zakrojone na szeroką skalę badanie „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło w ciągu ostatnich 25 lat?” poświęcone ewolucji zwyczajów żywieniowych Polaków i mające na celu zidentyfikowanie kluczowych wyzwań, z którymi mierzą się oni obecnie. Rok później wspólnie z Fundacją Zwolni z Teorii oraz Fundacją Biedronki zrealizowała międzypokoleniowy program edukacji żywieniowej „Smaki Pokoleń”. 
Więcej nt. podejścia sieci Biedronka do świadomego kształtowania nawyków żywieniowych do przeczytania na stronie: www.csr.biedronka.pl